14 december 2011

Träningsdag 3 och Utmaning 14

Hade klockan ställd på 5 i morse. Jag gick upp ur sängen, kikade ut, kollade temperaturen, övervägde noggrant mina alternativ och valde en extra timmes sömn i stället för innan-frukost-intervaller. Is + vatten + nattliga minusgrader = inte världens roligaste underlag när man spenderar halva löpturen på att vakna i vintermörkret. Hur som helst, hann ett par timmar senare med bussen trots att promenaden definitivt var spännande i överkant, speciellt med tanke på att jag faktiskt SÅG gruset. Det var bara att det var is ovanpå. Som sagt, lite extra morgonspänning i min nya, backiga, hemstad. :)

Så dagens träningssatsning fick istället ta form när jag kom hem (lyxigt tidigt) från jobbet. Ut innan dagsljuset tar slut var prio ett, så det var bara att ladda, titta strängt på de två vaderna som högljutt argumenterat för total stillhet under dagen, och dra på utrustning. Äntligen blev mina intervaller av!

Jag lade upp ett pass med 10 minuters uppvärmningsjogg, följt av pyramidintervaller i form av 1 minut långsam jogg under mitt normaltempo / gång, 1 minut medeltempo lite över mitt normaltempo (skulle gissa runt 6-minuterstempo cirkus), 1 minut rusch (någonstans mellan 5 och 5.30), och 1 minut medeltempo igen. Totalt 4 minuter och så allt det gånger 10. Följt av 5 minuters nerjogg. 15 + 40 minuters intervaller på asfalt kändes i de där stela vaderna, men i övrigt kändes det riktigt bra. Stolt över första intervallpasset på länge, peppad att köra mera !

Och så var det det där med dubbelpass, ja. Har lusläst träningslistan och insett att det nog är bäst att försöka fördela passen lite, och inte spara alla de tyngsta till sist. Tanken är ju att kroppen ska hinna med och hålla också! Så det var bara att stoppa i sig mellanmål och en pre-workout coffee och köra igen. 60 minuter FUSTRA Superstar Program med Sagan om ringen i högtalarna blev en riktigt trevlig stund. Fast kändes på mer än ett ställe att jag både har tränat väldigt mycket på de senaste dagarna, och att jag en tid lyckats undgått att träna just FUSTRA...

I morgon vankas lite lugnare aktiviteter!
Hur går det för er därute?
Kram,
Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar